Tinc un fill o filla adolescent (4)

La rebel·lió forma part de l’adolescència.  El jove necessita distanciar-se, desmarcar-se de la família per créixer. I aquesta rebel·lió va sempre acompanyada d’angoixa per part del jove i també d’angoixa i enfado per part dels pares, que sovint no entenen què està passant.

Molts cops, un familiar proper (germà gran, oncle, tia), o un amic, un mestre, etc. poden jugar un paper important en aquests moments difícils. És important que el jove pugui acudir a un adult de confiança si té un problema greu, quan hi ha un fort distanciament entre pares i fills.


Fer de pares és difícil, cal prendre moltes decisions, de vegades amb poc marge de temps, i sempre queda el dubte de si ho estem fent bé, si estem sent massa exigents o massa “tous”. Cal ser fidel a un mateix, cada persona, cada família té el seu propi estil, els seus principis. Però en línies generals, quins són els rols dels pares? Hi ha uns punts a tenir en compte:

  • Els joves necessiten certa llibertat per “assajar” la seva nova vida, i és convenient que els pares els donin un espai (adequat a la seva edat) i confiïn en ells. Tots ens podem equivocar, però no ens podem quedar tancats a casa.
  • També cal donar-los seguretat i afecte, que se sàpiguen estimats i acceptats, passi el que passi.
  • El maneig de la frustració és un altre punt important, saber recolzar-los en moments de “caiguda”, animar-los a aixecar-se i tornar a començar. Quan tenen un problema, ells també se senten malament. Convé que els pares no caiguin en un victimisme del tipus “mira què ens has fet a nosaltres”.
  • Davant d’un problema greu, cal que els pares facin un front comú, evitar les desavinences que sovint sorgeixen (per exemple, és freqüent entrar en discussions de qui té la culpa del comportament del fill o filla, acusar-se mútuament, etc, en comptes de buscar solucions plegats).
  • No és fàcil ser pares d’un jovenet o joveneta que sembla que hagi perdut tots els modals, l’educació, es mostra desafiant, egoista, etc. En moments així, els pares poden caure en una postura radical, de càstigs, i retrets, que encara distanciarà més les postures. Per més difícil que sembli, cal prendre-ho amb calma i tractar de restablir ponts de diàleg.
  • Un error freqüent és voler fer “d’amic, de col·lega” del fill. Aquest no és el rol que els toca: els pares són els pares i els amics són els amics.
  • El fet que els fills es facin grans també crea en alguns pares i mares la sensació que “ja no són necessaris”, se senten desubicats, i pot ser que de manera inconscient, no deixin créixer al fill, no el deixin marxar.
  • També es dóna sovint el cas que hi hagi una situació familiar complicada (atur, problemes en la parella, etc) i que es faci recaure tota la culpa en la conducta de l’adolescent. I això no és just ni ajuda a ningú.
  • Cal establir uns límits clars i fer-los saber: funcions que té el jove a casa, hora d’arribada, normes inamovibles de la casa, etc.
  • En les discussions (i això val per a tothom) és important destacar les coses positives i no treure cada cop els mateixos “draps bruts”.
  • Cal escoltar-los i pensar que ells estan formant les seves pròpies opinions, que potser no compartim, però a tots ens agrada que ens escoltin i ens respectin.
  • En les discussions (i això també és vàlid per a tothom) és molt millor parlar de la conducta que de la persona: per exemple, “no m’agrada això que fas” és molt millor què “no m’agrada com ets”.
  • Sovint els joves es queixen de que se’ls tracta com a delinqüents pel sol fet de ser joves, que la gent els parla o mira malament. Convé que superem els prejudicis en aquest sentit, si és que els tenim.
  • Aprofitar el moment oportú per parlar, és millor que forçar-lo.
  • Davant d’un problema, cal escoltar les solucions que pot aportar el jove, no sempre tenim la resposta correcta.
  • Millor negociar que discutir. Hi ha normes inamovibles, però també hi ha qüestions que s’han de poder negociar.
  • És important valorar els seus gustos, els seus amics. Si els critiquem sistemàticament, estem aixecant un mur.
  • Evitem dramatitzar: és normal que provin el tabac i l’alcohol, per exemple, però no necessàriament s’han de tornar addictes.
  • No oblidem el nostre rol de pares, hi ha problemes que haurem d’afrontar, no podem fer sempre “la vista grossa” o esperar que ho solucionin els altres (escola, amics...).

Cap comentari :

Publica un comentari a l'entrada