Freud i la psicoanàlisi (1)


El psiquiatra més famós de la història va néixer a Moràvia, República Txeca, el 1856. Metge neuròleg, va anar a París a aprendre la tècnica de la hipnosi, amb la que treballava Charcot en un hospital psiquiàtric. De tornada a Viena, va començar a estudiar la histèria i les neurosis.

Va ser el creador del concepte d'inconscient, que és la part oculta de la nostra ment. Els nostres pensaments serien com una mena d'iceberg, on la part visible, la més petita, seria la nostra part conscient. La part més gran és l'inconscient, on s'amaga gran quantitat de material reprimit. Quan parlem, actuem, etc., ho fem condicionats per aquest gran inconscient al què costa accedir. Freud va crear vàries tècniques per poder descobrir el contingut d'aquesta part fosca de la nostra ment: l'anàlisi dels somnis, els lapsus, l'associació d'idees i la pròpia hipnosi van ser utilitzades per Freud per tal d’accedir a lo més amagat de la nostra ment. Entre l'inconscient i la part conscient, existeix una mena de frontera, el pre-conscient, que deixa passar en part aquest material desconegut, camuflat en forma de somnis que semblen no tenir sentit. A través de la seva anàlisi, podem descobrir què estem reprimint allà.


Freud també va elaborar una teoria sobre la sexualitat infantil, que li va costar innumerables crítiques i rebutjos de tota la comunitat científica de l'època. Per a ell, la finalitat de l'ésser humà és la recerca del plaer. Els humans ens movem per dos impulsos bàsics, Eros (impuls sexual) i Thanatos (la por a la mort). El nen, des de que neix, passa per una sèrie d'etapes en las què centra la seva atenció i la recerca del plaer en una part del cos. Des del naixement fins als 2 anys aproximadament, l'etapa oral, centra l'atenció del nen en la boca: es relaciona amb el món a través de la boca, mamant, aprenent a xuclar i mossegar, etc. De tothom és sabuda l'afició dels nadons a portar-se qualsevol objecte a la boca. La següent etapa, anomenada etapa anal, coincideix amb l'època en que s'aprèn a controlar els esfínters. Està relacionada amb el concepte de neteja-brutícia, entre d'altres. D'aquí passem a l'etapa fàl·lica, en la què el nen i la nena es centren el descobriment dels òrgans genitals. Aquesta etapa coincideix amb el Complex d'Edip i Electra, també definits per Freud. Superades aquestes etapes, el nen entra en allò que es coneix com a període de latència, que dura tota la infantesa, període en el què deixa de centrar tota la seva atenció en el propi cos per a centrar-la cap a fora: s'interessa pel seu entorn, per la natura, etc. Fins arribar a la maduresa sexual: l'etapa genital durarà tota l'edat adulta i es centra en la recerca del plaer a través de la sexualitat.

El complex d'Edip, explicat a “grosso modo”, consisteix en que el nen s'enamora de la mare, vol “casar-se amb ella”. Però té un rival, més fort, que és el pare. El conflicte es resol quan el nen s'identifica amb el pare i decideix imitar-lo: si m’assemblo al pare, la mare m'estimarà. El complex d'Electra és l'equivalent en les nenes: s'enamoren del pare i s'identifiquen amb la mare.

És molt interessant la pel·lícula “Freud”, de John Houston, 1962, què ens aproxima a la figura d'aquest interessantíssim personatge de la història.

Cap comentari :

Publica un comentari a l'entrada