En articles anteriors hem
tractat alguns dels jocs de poder més freqüents entre les persones:
Concretament, els de “tot o res”, que exploten l’avidesa, la necessitat o
valoració d'alguna cosa, sigui material o emocional, els jocs d'intimidació,
que utilitzen la por i la culpa, mitjançant la postura física o la manipulació
verbal. Avui li toca el torn al grup de les mentides.
Les mentides exploten la
credulitat de l'altra persona, o bé la por a confrontar allò que s'intueix, per
por a la resposta, o per por a les conseqüències que pot comportar destapar la
veritat. Hi ha diferents tipus de mentides:
La mentida descarada. Sol
ser tant burda, tan exagerada, que no podem creure que sigui mentida.
Les persones que es mostren
súper-honestes quan les estem coneixent, esforçant-se en semblar nobles i
transparents, poden amagar els secretes més grans, i tractar-se de
sobre-actuació.
Les omissions, els secrets i
les mitges veritats, són una altra manera de mentida. Ometre part de la
informació intencionadament, explicar la veritat a mitges, o explicar només una
part d'una història, són maneres de manipulació des de la mentida.
Les mentides “pietoses”,
aquelles que es fan amb la intenció de no ferir a l'altra persona, no deixen de
ser una manera de poder, encara que la seva intenció sigui bona.
Hi ha una típica d'aquestes
estratègies que s'utilitza amb freqüència a la publicitat i també l’utilitzen els
venedors, que consisteix a oferir una “gran cosa” a canvi de “molt poc”, però
ometent la “lletra menuda”. “Et regalem un mòbil nou si et passes a la nostra
companyia” (però estàs obligat a estar-hi dos anys, i dins d'un any et pujarem
la quota al doble...)
La utilització de dades estadístiques
es presta freqüentment a la manipulació: “El 80 % de la gent utilitza aquest
producte” (o opina així, o votarà a tal partit...). En primer lloc, caldria
veure com s'ha realitzat l’esmentada estadística, doncs fer un mostreig
proporcionat de població, tenint en compte tots els factors socials, culturals,
etc. és realment difícil. A més, no hauria d'influir-nos allò que “compri la
majoria” si a nosaltres no ens convenç veritablement el producte.
Explicar-li a algú quelcom
“confidencial” o un rumor, sol ser la millor manera d'escampar-lo. I utilitzar
a aquest algú perquè ho escampi, és una manipulació. Generalment, s'utilitza la
calúmnia o el rumor com un joc de poder, per desacreditar a algú o per
aconseguir alguna cosa.
Contrarestar els jocs basats
en la mentida és difícil. Generalment, la persona que menteix s'indigna si
intentem destapar la mentida i utilitzarà la ironia, desviarà l'atenció, fins i
tot s'enfadarà, per tal de no reconèixer-ho. Es fa difícil també la solució
cooperativa. Pel que fa als rumors, convé esbrinar la font d'on han sorgit.
Telf.: 605 52 52 81
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada