Conseqüències psicològiques dels desnonaments

L'escola de negocis ESADE i la Fundació Innovación, Acción y Conocimiento, amb la col·laboració de Càrites, han realitzat un estudi sobre les conseqüències emocionals que tenen els desnonaments en les persones afectades. L'objectiu últim d'aquesta investigació va ser conèixer en profunditat la vivència dels afectats durant tot el procés de desnonament, per tal d’identificar les emocions implicades en cadascuna de les etapes, a fi de promoure eines que ajudin a prevenir i gestionar millor aquest procés.

L'anàlisi de les dades recollides, compara la vivència d'un desnonament a una muntanya russa emocional, que va des de l'alegria del moment de veure aprovada la hipoteca, fins a la preocupació per la pèrdua de la feina, la sorpresa davant les primeres cartes del banc, ràbia davant les primeres amenaces i el pànic al desnonament imminent. També s'han identificat sentiments de vergonya, culpa, tristesa, ansietat, desànim i abatiment, en un procés en què el desconegut i inesperat del curs dels esdeveniments, multipliquen la intensitat de la experiència.

Segons els resultats, tots els participants van presentar quadres de trastorn per estrès post-traumàtic, caracteritzat per rememoracions de la situació amenaçadora, ansietat, por, impotència, problemes de son, sentiments de trencament o allunyament en les seves relacions personals i d'altres repercussions negatives en la seva vida personal, social o professional. Es van identificar també tres casos extrems d'un col·lapse emocional greu i una visió extremadament negativa del món.

Quant als impactes més importants que s'han identificat al final del procés, han estat: problemes de salut, canvis en les prioritats de la vida, canvis en la percepció personal, canvis en hàbits i rutines, canvi en el cercle d'amistats, sensacions de frustració i alienació davant del procés, i disminució de la capacitat d'actuar davant dels problemes.

La investigació ha analitzat també el paper dels agents que influeixen i participen en tot el procés, i conclou que els afectats no troben recolzament ni ajuts per poder sortir de la seva situació en gairebé cap d'ells: bancs, entorn laboral i fins i tot, alguns cops, l'entorn personal tampoc ajuda a l'afectat. Alguns organismes socials (com per exemple Càrites o la Plataforma d'Afectats per la Hipoteca) són els que serveixen d'ajut i donen esperança als afectats, oferint-los informació, consell jurídic, recolzament econòmic o ajuts alimentaris.

L'estudi conclou que un dels principals obstacles per poder pal·liar els efectes psicològics en què deriva tot aquest procés és la manca d'ajut primerenc. D'aquesta manera, la clau per prevenir les situacions extremes que es produeixen, és intervenir des del començament del procés, informant i ajudant, perquè quan els afectats sol·liciten recolzament ja estan en una situació econòmica i emocional molt deteriorada, la qual cosa els provoca una incapacitat per prendre decisions i trobar sortides a la seva situació i això agreuja el problema, fent que en moltes ocasions es prenguin mesures poc adients, fins i tot desesperades (com el suïcidi).

Aquest article es va publicar a la revista INFOCOP, juny 2013 per Cristina Castilla i Susana Villamarín.

Cap comentari :

Publica un comentari a l'entrada