L'estructuració del temps: la pressa


La necessitat de programar el temps, té el mateix valor de supervivència que la necessitat d’estímuls i carícies. El temps és el recurs més preciós que tenim, doncs equival a la vida mateixa.

El temps no el podem acumular, ni comprar, ni vendre, ni fabricar-ne. L’única possibilitat que tenim és fer alguna cosa amb ell.


Hi ha una oportunitat per a cada cosa i un moment per a cada cosa i activitat.

Hi ha un temps d’espera (abans que succeeixi una cosa) i un temps de seqüela (quan ja ha passat).

Des de petits ens ensenyen a utilitzar el temps. Però, de quina manera ens ensenyen a programar-lo?

Hi ha dues maneres de marcar el temps: temps de meta i temps de rellotge:

El temps de meta és el temps que ens deixen per aconseguir una cosa. Per exemple: “no t’aixecaràs d’aquí fins que facis tots els deures”. Ens estan donant permís per a prendre’ns el nostre temps, el que sigui necessari, per aconseguir un objectiu.

El temps de rellotge, és el que marca la fi del termini concedit: “faràs deures fins a les 9”  (i després ho deixaràs, tant si els has acabat com si no). Hi ha un límit de temps. Això ens obliga a organitzar-nos perquè ens condeixi més.

Però hi ha un tercer cas, aquell en que es barreja la meta i el temps: “Faràs deures fins a les 9 i els has d’acabar”. Aquesta opció, no permet que ens prenguem el temps que necessitem i, a menys que sigui suficient, el que fa és crear-nos una exigència, i estressar-nos.

Una de les imposicions més freqüents a la nostra societat és la pressa: és habitual que quan parlem als nens (i als adults) afegim al final de la frase: “dóna’t pressa”, o “corre”. Molts cops, però, realment no en tenim de pressa, és un costum, una frase feta, que transmet un missatge d’exigència, especialment nociu per als nens.

Cada persona té el seu ritme. Depèn de la personalitat, de l’habilitat per a fer una tasca determinada i del costum que tinguem de fer-la.  Quan estem aprenent a fer una cosa, la que sigui, necessitem un temps.

Convé que revisem fins a quin punt els exigim als altres i a nosaltres mateixos fer les coses de pressa, i que reflexionem per què ho fem. Si els nostres pares ens van exigir molt segurament som autoexigents i també serem exigents amb els altres.


La setmana que ve: en què utilitzem el nostre temps.






Telf.: 605 52 52 81


Cap comentari :

Publica un comentari a l'entrada